دیسک کمر و ورزش: ورزش های مضر برای دیسک کمر

0

ورزش ها و حرکت های تمرینی خاصی هستند که می توانند باعث بیشتر شدن درد دیسک کمر شوند. تمرین با دستگاه پرس پا, ددلیفت, حرکت دستگاه درون ران, کشش پای صاف, حرکات چرخشی, دویدن و… می توانند به دیسک کمرتان فشار بیاورند پس بهتر است آنها را انجام ندهید.

ورزش های مضر برای دیسک کمر زیاد هستند. دیسک کمر شوخی بردار نیست باید مراقب باشید. دیسک کمر و ورزش را با دکترباتو بررسی کنید.

بین مهره های کمر انسان صفحه های منعطفی وجود دارند که مهره ها را از هم جدا می کنند به این صفحات دیسک بین مهره ای می گویند, این صفحات نمی گذارند تا مهره بالایی به مهره پایینی فشار وارد کند.

حالا در صورتی که دیسک بین مهره ها به هر علتی از جای خود بیرون بیایند یا در آن ناحیه فتق اتفاق بیفتد این بخش جدا شده از مهره ها بر روی نخاع یا رشته های نخاع فشار خواهد آورد و باعث درد کمر خواهد ش, این درد تا پاها کشیده می شود که این درد با نام عمومی دیسک کمر و با نام علمی فتق دیسک کمری شناخته می شود.

دیسک کمر یا فتق دیسک احتمال دارد در نواحی گردن, کمر به وجود بیاید. در صورتی که دیسک کمر در گردن باشد, گردن, شانه و بازوهای بیمار درد خواهد کرد و در صورتی که درد دیسک کمر در بخش نخاع باشد, بیمار نشانه هایی مانند گز گز کردن, سرد و گرم شدن, احساس ضعف در ساعد, کف دست و انگشت ها و بیحسی خواهد داشت.

در دیسک کمر هم کمر, باسن, پا و جلوی ران ها درد خواهند داشت. در صورتی که فشار نخاعی بیشتر شود, بیمار در نواحی زانو به پایین نشانه هایی مانند لاغری, گرفتگی عضله ها, سرد و گرم شدن, بیحسی, درد و مور مور شدن را خواهد داشت.

نمی توان از مبتلا شدن به دیسک کمر به صورت کامل جلوگیری کرد فقط می توانید از برخی کارهای سنگین و حمل و جابجا کردن وسایل سنگین خودداری کنید. با ورزش کردن نیز می توانید مبتلا شدن به دیسک کمر را کاهش دهید.

اگر هر گونه دردی در نواحی گفته شده داشتید و نشانه های دیسک کمر را در خودتان تشخیص می دهید هر چه زودتر به یک پزشک متخصص دیسک کمر مراجعه کنید تا پزشک با انجام آزمایش هایی از آن مطمئن شود و راه های درمانی مناسب را تجویز کند.

اگر در زمان مناسب به پزشک متخصص دیسک کمر مراجعه کنید پزشک می تواند با تجویز داروهای شل کننده یا ضدالتهاب جلوی وخیم شدن بیماری را بگیرد تا نیازی به جراحی نداشته باشید.

با فیزیوتراپی, ورزش و انجام تحریک های الکتریکی می توانید عضله های مجاور ستون فقرات خودتان را تقویت کنید و فشارهای وارده به ستون فقرات را کاهش دهید.

ورزش های ممنوعه برای دیسک کمر

اما باید ورزش ها و حرکت هایی را انتخاب کنید که فشاری به کمرتان نیاورد. برای اینکه از ورزش های مضر برای دیسک کمر مطلع شوید با پزشک خودتان صحبت کنید. در ادامه سعی می کنیم برخی از این حرکت های مضر برای دیسک کمر را بیان کنیم.

تمرین با دستگاه پرس پا:  این تمرین بدنسازی وضعیت دیسک کمرتان را حادتر می کند حتی ممکن است باعث بیرون آمدن فتق و دیسک کمرتان شود. تا هنگامی که کمرتان محکم نشده به هیچ وجه اسکوات های عمیق انجام ندهید اما می توانید اسکوات متوسط را که باسن تا بالای زانو پایین می آید را انجام دهید.

کشش پای صاف (کشش عضله همسترینگ): در حرکاتی که کشیدگی پاها خیلی زیاد است, فشار زیادی به مهره های ستون فقرات وارد می شود. تا تقویت کامل کمرتان از این حرکت ها نیز اجتناب کنید.

تمرین های چرخشی: این تمرین ها دیسک کمر را زیادتر می کنند زیرا بر روی پایین کمر و ناحیه تحتانی بالای لگن فشار می آورند و دیسک کمر را حادتر می کنند. کلا از حرکاتی که در آنها باید کمرتان را چرخش بدهید خودداری کنید.

بلند کردن وزنه: هالتر زدن چه در حالت درازکش یا حالت نشسته به مهره های کمر آسیب می زند. پس نباید به هیچ وجه برای برداشتن وزنه ها خم شوید. تا می توانید حرکت های آرام و ملایم بدنسازی را انجام دهید و پیش از اجرای حرکت شکل درست انجام آن را نیز یاد بگیرید.

ددلیفت: موقع خم شدن به جلو و برداشتن یک وسیله نباید بگذارید قسمت تحتانی کمرتان به خارج انحنا پیدا کند. ددلیفت محتاج یک مکانیسم کامل است، که اگر صحیح نیز انجام شود، باز فشار زیادی به دیسک وارد می کند.

حرکت صبح به خیر هالتر: در هر حالتی این حرکت برای دیسک کمر مضر است. در این حرکت، وزنه روی شانه‌ها قرار می گیرد و بعد باید از باسن به جلو خم شوید و اجازه دهید سینه‌ تان به طرف زمین پرت شود و به طور همزمان ستون فقرات و پاها صاف بمانند. این حرکت در هر حالتی می تواند فشار زیادی به بخش تحتانی کمر و لگن بیاورد.

حرکت دستگاه درون ران (Hip Abductor): این حرکت موقع باز و بسته کردن وزنه ها می تواند به دیسک کمرتان آسیب بزند. برای تقویت پاهایتان می توانید از الیپتیکال, دوچرخه‌ ثابت و یا تردمیل استفاده کنید.

دستگاه ساق پا ایستاده: این دستگاه حرکتی به منظور تقویت عضله های ساق پا می باشد، ولی وزن زیادی روی شانه ها نیز وارد می کند که منجر به دیسک کمر می شود.

دویدن: در زمان دویدن فشار و ضربه زیادی به کمر وارد می شود, این فشارها و ضربات به ستون فقرات نیز انتقال می یابند. درست است که دویدن باعث دیسک کمر نمی شود ولی در صورتی که کسی دیسک کمر داشته باشد و با این وضعیت بخواهد بدود, درد دیسک کمرش بیشتر می شود.

می توانید بعد از اینکه به دیسک کمر مبتلا شدید, پیاده روی تند و عادی را به جای دویدن صرف جایگزین کنید تا زمانی که عضله های ستون فقرات تان کاملا محکم شوند و دوباره بتوانید حسابی بدوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.